Κατηγορίες
Τ.Π.Ε

“Λυκο-εξηγήσεις”: Μια ψηφιακή αφήγηση με animation*

Εισαγωγή

Πρόκειται για μια ψηφιακή αφήγηση που δημιουργήθηκε με τη χρήση video animation από νήπια υλοποιώντας ένα διδακτικό σενάριο σε πρωινό τμήμα ενός νηπιαγωγείου της Ρόδου το Φεβρουάριο του 2019. Το σενάριο αποσκοπούσε στη δημιουργική και στοχευμένη εμπλοκή των νηπίων με τον υπολογιστή και στην αξιοποίηση κατάλληλα επιλεγμένων εφαρμογών με στόχο τη δημιουργία κοινού έργου, ενός ψηφιακού παραμυθιού. Οι ειδικοί στόχοι που τέθηκαν ήταν οι ακόλουθοι:

  • Να δημιουργούν ιστορίες, βελτιώνοντας και εμπλουτίζοντας τον προφορικό τους λόγο,
  • να αναγνωρίζουν τα συστατικά μέρη μιας ιστορίας και τις διαδικασίες που σχετίζονται με τη δημιουργία και την έκδοση ενός βιβλίου,
  • να γράφουν και να αντιγράφουν κείμενο για λειτουργικό σκοπό (Γλώσσα),
  • να κάνουν απαριθμήσεις, κατηγοριοποιήσεις (Μαθηματικά),
  • να καλλιεργούν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους και να εκφράζονται μέσα από τα έργα που παράγουν (Τέχνες),
  • να παράγουν νέες ιδέες επίλυσης προβλημάτων αναπτύσσοντας τη δημιουργικότητά τους,
  • να εξετάζουν κριτικά εναλλακτικές προτάσεις και να επιχειρηματολογούν για την καταλληλότερη επιλογή,
  • να αποδέχονται τις διαφορετικές απόψεις και επιλογές,
  • να συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες (Προσωπική και Κοινωνική ανάπτυξη).
  • να χειρίζονται τον υπολογιστή και τις βασικές περιφερειακές του μονάδες,
  • να χρησιμοποιούν λογισμικά και ψηφιακές συσκευές για την παραγωγή ενός έργου,
  • να συνεργάζονται σε ομάδες για την παραγωγή ενός κοινού έργου (Τ.Π.Ε.)

Το σενάριο υλοποιήθηκε με τη μέθοδο project, ενώ η οργάνωση της τάξης καθορίστηκε από το είδος της δραστηριότητας που θα πραγματοποιούσαμε κάθε φορά και τους στόχους που αυτή υπηρετούσε. Έτσι εργαστήκαμε με το σύνολο της τάξης, σε μικρές ομάδες ή ατομικά.

Αναφορικά με την υλικοτεχνική υποδομή αξιοποιήσαμε έναν Η/Υ με ηχεία συνδεδεμένο στο διαδίκτυο, έναν εκτυπωτή-πολυμηχάνημα, το κινητό τηλέφωνο της νηπιαγωγού για την ηχογράφηση (ελλείψει μικροφώνου). Επίσης, αξιοποιήθηκαν: μια μηχανή αναζήτησης (Google), online εφαρμογές για την επεξεργασία εικόνων (Pixlr), για τη μετατροπή αρχείων ήχου (media.io), για την παραγωγή video animation (Moovly Editor), καθώς και χαρτιά μεγέθους Α4, χαρτόνια κάνσον, μαρκαδόροι, ψαλίδια και κόλλες. Κριτήριο επιλογής και αξιοποίησης των παραπάνω υπήρξε αποκλειστικά η αναγκαιότητα και η συνεισφορά τους στο project.

Μολονότι δεν υπάρχουν συγκεκριμένες «συνταγές» για την παραγωγή μιας καλής ψηφιακής αφήγησης, ακολουθήσαμε τον οδηγό των οκτώ βημάτων, που προτείνει η Samantha Morra:

  1. Ιδέα και καταγραφή της πρότασης.
  2. Έρευνα/εξερεύνηση/μάθηση.
  3. Συγγραφή σεναρίου.
  4. Εικονογραφημένο σενάριο (storyboard).
  5. Συλλογή και δημιουργία εικόνων, ήχου και βίντεο.
  6. Σύνθεση υλικού.
  7. Δημοσίευση/Διαμοιρασμός.
  8. Ανατροφοδότηση και αναστοχασμός.

Το animation «Λυκο-εξηγήσεις»

*Το διδακτικό σενάριο παρουσιάστηκε στο 10ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις Τ.Π.Ε:«Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη», Ρόδος, 12-14 Απριλίου 2019. 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *